niedziela, 13 grudnia 2015

Feliks Radwański - senator

Felix Radwański, senator (1756 - 1826) 
Szacunek do tego przodka był w naszej rodzinie bardzo duży. Zawsze mnie to zastanawiało, że to właśnie On miał swój osobny rozdział w rodzinnych przekazach i mój śp. stryj Janusz Ingarden poświęcał mu dużo uwagi. Na wystawie czasowej Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, którą otwarto 11 maja 2000 w ramach cyklu „Skarby Uniwersytetu Jagiellońskiego” pod tytułem „Roman Ingarden – filozof XXwieku” bardzo dużo miejsca poświęcono właśnie Feliksowi Radwańskiemu. Pojawiało się pytanie – dlaczego?

Minęło wiele lat. Pojechaliśmy w odwiedziny do naszych znajomych, gdzie właśnie nasze córki były na kilkudniowych szkoleniowych warsztatach jeździeckich. Kilka dni wcześniej rozmawiałem telefonicznie z moją kuzynką Barbarą Wodniecką, o archiwalnych materiałach rodzinnych. Okazało się, że po śmierci Miłki Radwańskiej, znanej mi z dzieciństwa kochanej cioci-babci, pamiętniki i zdjęcia rodzinne trafiły do ś.p. Janusza, a potem do Basi. Pochwaliłem się tym Zbyszkowi Feliksiewiczowi, który od kilku lat jest dyrektorem swoszowickiego Muzeum Spraw Wojskowych. W związku z wydawaną właśnie publikacją o Swoszowicach, w których to Feliks Radwański nie tylko był właścicielem, ale założył uzdrowisko funkcjonujące do dzisiaj, informacja to spadła jak „gwiazdka z nieba”. Zaintrygowało to naszą rodzinę jeszcze bardziej i zaczęliśmy poszukiwać różnych informacji na temat rodziny Radwańskich.


Kiedy doszło do połączenia się rodzin? Moja prababka, Witosława pochodziła z rodziny Radwańskich. Jej matką była Salomea, córka Feliksa Radwańskiego juniora, syna Feliksa seniora. Salomea, wyszła za mąż za dr Jana Bartłomieja Radwańskiego (z linii Radwańskich Chrzanowskich), więc nie zmieniła panieńskiego nazwiska. (R.S. Ingarden: Roman Witold Ingarden Życie filozofa w okresie toruńskim (1921-1926) ).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz